Onderwijscoach

docenten, jongeren
en kinderen

(Hoog)begaafdheid

(Hoog)begaafd zijn of een (hoog)begaafd kind hebben is niet altijd makkelijk. Veel mensen denken dat alles dan geweldig goed gaat in je leven of dat je altijd hoge cijfers haalt. Helaas is dit niet altijd zo. Je wilt eigenlijk meer leren op school en je vindt het vaak saai. Hierdoor verlies je weleens je motivatie voor school. Je klasgenoten zijn anders dan jij en het kost veel energie om je aan te passen. Je houdt niet van ruzie en je hebt een groot rechtvaardigheidsgevoel. Soms moet je van de juf of meester ‘sorry’ zeggen, terwijl je helemaal niets hebt gedaan! Dit kan lastige situaties opleveren. Door in gesprek te gaan, kijken we wat jij lastig vindt en hoe ik je daarbij kan helpen. Misschien door (samen) met je ouders, je leerkracht of je klasgenoten te praten


Als je een (hoog)begaafd kind hebt gekregen, sta je (soms) voor uitdagingen. Kinderen hebben een talent gekregen. Als ze in balans zijn, kunnen ze tot bloei komen en gelukkig zijn. Soms staat hiervoor iets in de weg; enge dromen die hen ’s nachts wakker houden, buikpijn van spanningen, discussies waarin ze altijd gelijk willen krijgen, hun eigen sterke wil, leerhonger, veel energie etc. etc. Ook op school kunnen er problemen zijn. Heeft de school kennis van hoogbegaafdheid? Hoe benaderen ze jou als ouder? Hoe ga ik in gesprek met school? Waarom begrijpen anderen mij niet? Waarom denkt iedereen dat ik uit de hoogte doe als ik zeg dat mijn kind hoogbegaafd is? Door in gesprek te gaan ervaart u erkenning en herkenning en kan er gekeken worden naar de situatie en eventuele vervolgstappen (coaching (van uw kind)/advies/gesprek).


Ontwikkelingsvoorsprong

Veel kleuters hebben een ontwikkelingsvoorsprong, maar samen met de ‘zijnskenmerken’ (bijvoorbeeld sterke wil/behoefte aan autonomie) zal zich dit in de toekomst gewoonlijk ontwikkelen als hoogbegaafdheid. Veel factoren spelen hierbij ook mee, zoals thuis, school en de vriendengroep van het kind. Mag en durft het kind zichzelf te zijn? Welke kansen krijgt het kind? Door een individueel onderwijskundig onderzoek kan vastgesteld worden of er sprake is van een ontwikkelingsvoorsprong. De kinderen die zichzelf durven te laten zien, zijn makkelijk te herkennen. Andere kinderen, vooral meisjes, kunnen onderpresteerders zijn. Ze passen zich feilloos aan in de klas. Ze observeren andere kinderen en al na een korte tijd nemen ze hun niveau aan. Ze doen wat er van hen verwacht wordt, maar laten niet zien wat ze kunnen (of durven niet te laten zien wat ze kunnen). Twijfelt u over uw kind of een leerling in uw klas? Ik kan (op locatie of in mijn praktijkruimte) een individueel onderwijskundig onderzoek afnemen en hierbij de zijnskenmerken van hoogbegaafdheid meenemen. Zo wordt duidelijk of een kleuter een ontwikkelingsvoorsprong heeft en hoe er aangesloten kan worden op het kind.


Ook kan ik in het begin van het schooljaar alle kinderen kort onderzoeken in een kleuterklas. Neem contact op voor de mogelijkheden.


Coaching

(Hoog)begaafde kinderen coach ik vooral op hun overprikkelbaarheden (intellectueel, emotioneel, zintuigelijk, beeldend en psychomotorisch) of vastlopen op hun executieve functies (bijvoorbeeld plannen/leren leren etc.) en mind-set (van ‘ik kan het niet’ naar ‘ik kan het nog niet’). Dit geeft vaak veel uitdagingen voor het kind en de ouder(s). Een coachtraject kent een intake en een aantal gesprekken, soms misschien twee of drie. De relatie is gelegd en mocht je dan ergens vastlopen voor je gevoel, kun je altijd weer terugkomen. De leren leren training kun je volgen in een groep met andere (hoog)begaafde kinderen. Daarnaast is het geven van informatie over wie ze zijn en waarom ze zo doen (psycho educatie) van belang.


Binnenkort:



(Hoog)begaafde kinderen kunnen ook (zeer) temperamentvol zijn. Gevoelig met een sterke wil. Ze beleven veel dingen intens en zijn opmerkzaam. Ze doen niet zomaar wat jij zegt als ouder. Ze zoeken naar verbinding en willen graag meebeslissen.

Hoe voed je deze kinderen op? Op welke manier kijk je naar hen?


Intens: enthousiast, uitbundig, gepassioneerd, diepzinnig, levendig, hartstochtelijk

(i.p.v. hysterisch/overdreven/driftig/wild/luidruchtig/ongeremd)


Gevoelig: inlevend, empathisch, openstaand, zachtaardig, teder, toegankelijk

(i.p.v. sentimenteel/kwetsbaar/prikkelbaar/overgevoelig/slap)


Opmerkzaam: oog voor detail, scherpzinnig, oplettend, alert, aandachtig, kritisch, geconcentreerd

(i.p.v. pietluttig/lastig/kieskeurig/snel afgeleid)


Sterke wil: vastberaden, doelgericht, eigenzinnig, onverstoorbaar, krachtig, aanhoudend, standvastig

(i.p.v. koppig/halsstarrig/onhandelbaar/opstandig/dwars/hardnekkig/eigenwijs)


Afgelopen zomer heb ik mij hierin nog meer verdiept. Thuis kan ik de gelezen boeken gelijk in praktijk brengen, dus ik weet waar ik over praat;) Ik merk dat ouders kunnen worstelen en zien dat hun kind anders is. Niet gelijk een stempel, maar ‘gewoon’ ander gedrag. Bovengenoemde eigenschappen zorgen soms voor een beetje complexiteit, die je ook kunt zien als uitdaging natuurlijk!


Mijn idee is om hierover een workshop (rond oktober/november) te organiseren waarin je elkaar als ouders ontmoet, herkenning vindt en nuttige tips en informatie krijgt om de volgende dag gelijk praktisch aan de slag te gaan.


Herken jij je kind? Of misschien het kind van een vriend(in) of familielid. Laat het weten als je hier interesse in hebt en blijf op de hoogte!